Tuesday, August 23, 2011

JOM Berpantun ::

Anak itik matinya lemas,
Makan lenggudi di Bukit Askin
Hilanglah bahasa kerana emas,
Tak tampak budi kerana miskin.

Saya tidak menanam nenas.
Tanam kepaya di dalam padi,
Saya tidak memandang emas,
Budi bahasa yang saya cari.

Perigi dikatakan telaga,
Tempat budak berulang mandi,
Emas merah ada berharga,
Budi Bahasa bernilai abadi.

Pucuk nipah kelibatan,
Terletak mari di tepi pantai,
Biarlah rosak dalam lipatan,
Jangan rosak kena pakai.

Perabu lancang dari Petani,
Naik ke darat membeli kain,
Buah macang serupa keuini,
Rupanya sama rasanya lain.

Mintak perhatian!

Terima kasih ye yg coment mcm2. Tq ;)

Saya Kuat! Yeke? Hihihihi


Ehem2..
Saya Kuat! hehehehe. Tapi bukanlah kuat mcm badang tuh! Eee makan muntah! iyeekekkk! =D Haha poyo jek..Tapi kekuatan dgn menahan rasa hati! heheh. Alhamdulillah Allah swt memberi sy kekuatan itu, untuk menempuhi segala dugaannya ! Syukur Ya Allah ! So wanita2 di luar sana. Kite kena kuat oke! Tak mo sedih2 oke.. Anggap ni permulaan hidup kite dan bukannya pengakhiran! Hehehe chayok2 ! Aja2 fighting. Hehehehe. U go girl! ;)


Much Love, Shizuka Larling & S.L

:: Lagu Berhantu ::

Haha.. serammm! mesti korong blurr kn. lagu berhantu yg dimaksudkan.. jeng jeng jeng. heheh 'Pelamin anganku musnah'. Haha sebab ape?? humm, dlu mmg minat karok nyanyi lagu ni. sampailah burn dlm cd. siap nyanyi dlm kete. tup tup. sy brake dgn ex, n tak serik2 lagi, suka lagi nyanyi lagu ni. see.. si dye pergi lagi. humm. xpela tiada jodoh. Anggap tu semua ketentuan tuhan. xda kene mngena dgn lagu ni. so sy x kan serik dgn lagu ni.. Gile karoke lagu ni. I like! hehee chill ;)

jom nyanyi.. !

Masih lagi tidak terlewat
Untuk aku ucap tahniah
Di atas kehadirannya
Menggantikan aku

Pastinya oh hidupmu
Akan lebih bermakna
Dan aku usah kau kenang
Walau kita pernah berkasihan

Maafkan diriku ini
Kerna tidak hadirkan diri
Di sewaktu hari
Persandinganmu

Adakah kau ingin lihat
Air mata ini berguguran
Puaslah hatimu kini
Memainkan perasaanku selama ini

Masihkah dengan janjimu
Apapun jadi akulah pilihanmu
Engkau sanggup hapusi cinta yang lalu
Ku angankan pelamin indah untuk kita berdua singgah
Sayangnya... Semua musnah

Kau buat malamku jadi gerhana
Dan hidupku tiada maknanya
Hanya bernyawa namun tak bermaya

Terkadang aku merasa menyesal
Kerna telah sehabis daya
Aku cinta dirimu kasih
Akhirnya aku sendiri
Tersisih...

Bisa sungguh luka ini
Walau tak berdarah





Much Love, Shizuka Larling & S.L

Aku hanya ingin cinta yang HALAL ;)

Haram-haramkah aku
Bila hatiku jatuh cinta
Tuhan pegangi hatiku
Biar aku tak jadi melanggar
Aku cinta pada dirinya
Cinta pada pandang pertama
Sifat manusia ada padaku
Aku bukan Tuhan


Haram-haramkah aku
Bila aku terus menantinya
Biar waktu berakhir
Bumi dan langit berantakan


Aku tetap ingin dirinya
Tak mungkin aku berdusta
Hanya Tuhan yang bisa jadikan
Yang tak mungkin menjadi mungkin


Aku hanya ingin cinta yang halal
Di mata dunia juga akhirat
Biar aku sepi aku hampa aku basi
Tuhan sayang aku
Aku hanya ingin cinta yang halal
Dengan dia tentu atas izinNya
Ketika cinta bertasbih
Tuhan beri aku cinta
Ku menanti cinta…

Tanda dan Bukti dalil Allah swt rasa cinta dan Kasih kepada manusia. ;)



Sebagimana digambarkan dalam firman Allah Swt:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ (البقرة، الآية : 022)

Artinya: “Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu mengeluarkan buah-buahan sebagai rizki untukmu...” (QS. Al-Baqarah:22).


اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ (إبراهيم، الآية : 032)

Artinya: “Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dn menurunkan adari langit air yang bisa mengeluarkan buah-buahan sebagai rizki kalian, dan Dia telah menundukkan bahtera bagimu, supaya bisa berlayar dilaut atas perintahnya” (QS. Ibrahim:32).

Sebagimana firman Allah Swt:

الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الأَرْضَ فِرَاشاً وَالسَّمَاء بِنَاء وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ (البقرة، الآية : 022)

Artinya: “Dialah yang menjadikan bumi sebagai hamparan bagimu dan langit sebagai atap, dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu Dia menghasilkan dengan hujan itu mengeluarkan buah-buahan sebagai rizki untukmu...” (QS. Al-Baqarah:22).

اللّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقاً لَّكُمْ وَسَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ (إبراهيم، الآية : 032)

Artinya: “Allah-lah yang menciptakan langit dan bumi dn menurunkan dari langit air yang boleh mengeluarkan buah-buahan sebagai rizki kamu semua, dan Dia telah menundukkan bahtera bagimu, supaya bileh belayar dilaut atas perintahnya” (QS. Ibrahim:32).

وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا (إبراهيم، الآية : 034)

Artinya: “Seandainya kamu menghitung nikmat yang diberikan Allah, niscaya kamu tidak mampu menghitungnya” (QS. Ibrahim:34).

هُوَ الَّذِي أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَّكُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِيهِ تُسِيمُونَ (النحل، الآية : 010)

Artinya: “Dia-lah tang menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebagian dari air tsb untuk minuman, dan sebahagian boleh menyuburkan tumbuh-tumbuhan untuk menggembala ternakanmu” (QS. Annahl:10).

Dalam ayat lain, Allah Swt juga sudah menyatakan bahwa anugerah yang telah diberikan-Nya, boleh difahami oleh umat manusia. Hal ini sekaligus menjadi modal dan investasi bagi kehidupan di akhirat. Keberadaan hal-hal yang bersifat duniawi ini, sekaligus menjadi ujian bagi umat manusia.

إِنَّمَا مَثَلُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَالأَنْعَامُ حَتَّىَ إِذَا أَخَذَتِ الأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلاً أَوْ نَهَاراً فَجَعَلْنَاهَا حَصِيداً كَأَن لَّمْ تَغْنَ بِالأَمْسِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (يونس، الآية : 024)

Artinya: “Sesungguhnya perumpamaan kehidupan dunia itu, bagaikan hujan yang Kami turunkan dari langit, kemudian bercampur dengan tumbuh-tumbuhan yang ad dibumi, yang sebahagian dimakan manusia dan ternak, hingga apabila bumi itu telah sempurna keindahannya dan memakai perhiyasannya, dan pemilik-pemiliknya mengira bahwa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datang kepadanya adzab Kami diwaktu malam hari atau siang hari, lalu Kami jadikan tanama-tanaman itu seperti di sabit, seakan belum tumbuh sebelumnya. Demikianlak Kami menjelaskan kekuasaan Kami kepada orang-orang yang berfikir”. (QS. Yunus:24).

Malah Allah menerangkan sebab akibat jika terlampau suka hal kehidupan dunia yang kita miliki,semata perngatan kerana sayang
Agar kita tidak menjadikan nikmat Allah swt menggunakan salah pada tempat dan lalai dari perintah sebenarnya.

إِنَّمَا الحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ (سورة محمد الآية 36)

Artinya: “Sesungguhnya kehidupan dunia ini adalah hanya permainan dan kesenangan sia-sia belaka” (QS. Muhammad:36).

وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (العنكبوت، الآية : 064)

Artinya: “Tidak ada kehidupan dunia ini adalah hanya permainan dan kesenangan, dan sesungguhnya tempat tinggal di akhirat adalah tempat kehidupan yang kekal, apabila kamu mengerti” (QS. Al-Ankabut: 64).
Hye Comel2 ku !
Ramai yg tertanya2, mcm ne cara pemakaian tudung sy ni. hehe. ok di sini sy nk kongsi dgn korang semua. hehe. Selamat Mencuba ye.. Jadilah wanita yg solehah berserta akhlak yg baik. Peace ! ;)


video

Much Love, Shizuka Larling & S.L

Monday, August 22, 2011

Serik ! :)

Assalamualaikum..
Serik? humm. Serik makan? serik minum? serik blaja? serik lah serik? tp bukan serik itu. Serik yg sy cuba sampaikan ini. Adalah serik utk bercinta ! itulah setepatnya. Sebab ape? ehehe sbb hati ini da kosong utk mana2 lelaki. Mybe lepas ni. x nk cari bf da. yg sy nk cari hanyalah seorang bakal suami yg sejati. Itulah saat yg d tunggu2kan. Buat ape cari bf, jika menyakitkan hati. hehe.

Sy da penat sgt2 bercinta. Asyik gagal je. Pernah bercinta selama setahun, sygnye.. si dye ade pmpn lain, humm.. keciwa lagi.. n then bercinta 4 tahun, tapi kelaut juga. Si dye berkahwin dgn org lain. Humm.. Lasty bercinta dgn si dye yg muda 2tahun dri sy, bercinta selama 2 tahun. Humm ingtkan berkekalanlah.. the ending putus juga. si dye bahagia dgn pmpn lain. Humm.. Apela nasib. Mmg sedih n pahit. Peritnye x dpt d bygkan. Menangis siang mlm. Sampai bdn sy yg mcm Doraemon boleh jadi mcm Shizuka. hihi. Hanya Allah swt je tahu. Tapi sedih jap jerr, sbb sy pikir sedalam2nya. Buat ape laa buang air mata utk laki2 yg x reti menghargai pmpn. Mereka nothing. Sy bersyukur sgt2. Allah swt pisahkan sy dgn mereka2, sbb Allah swt Maha Mengetahui. Mereka2 tidak baik utk sy dan pantas tidak layak utk sy. Allah swt juga mahu sy kembali ke jalanNya dengan mendekatkan diri kepadaNya. Selama ni mmg sy akui,slalu leka n alpa. Leka dgn kekasih yg kite syg, sehingga Kasih pd Allah, jarang kite ambil peduli. Allah swt tu Maha Adil n Mengetahui. Sy yakin, percaya & redha dgn ketentuan Ilahi. Dia putuskan kite dgn org yg salah, DIA akan hadiahkan kite dgn org yg paling baik, InsyaAllah One day. Now sy da bangkit dari kisah silam sy yg penuh dgn titik hitam. Sy kembali dekatkan diri dgnNya. Hanya Allah swt yg sy ade, di samping family n kwn2 yg byk membantu n bg support pd sy. Mmg syukur sgt. Plus dilimpahkan rezeki yg baik pd sy. Alhamdulillah Ya Allah !

Bukanlahh serik utk sy bercinta, tp bg peluang pd diri ini utk lebih mengenal karakter2 manusia dan memilih salah seorg drp mereka. Lepas ni, lebih berhati2 dlm memilih pasangan, perjalanan hidup kite yg makin singkat. So, carilah pasangan hidup yg betol2. supaya dye tidak membazirkan masa dan sia2kan hidup kite. Pada kwn2 di luar sana. Janganla mudah memberi cinta kepada mana2 lelaki, berhati2lahhh oke.. lelaki ni x lepas dgn ayat2 manis. So, carilah berdasarkan keimanan mereka, jgn pada paras rupa. c0z percayalahh itu x menjamin masa depan n xkn kekal mana. Btw, happy mcm ni.. single, hehe. Ehh single itu sweet oke. Sy lebih kuat skrg. Alhamdulillah! lasty, jgn biar diri kite ni senang diperbodohkan oleh lelaki. hehe. sy da serik ! so korang beware oke! ehehe peace! Ingatlahh.. Secantik2 perhiasan di dunia adalah wanita yg 'Solehah' !

Much Love, Shizuka Larling & S.L

My Pasu Bunga. Hehehe

Ello Guys !
Nak gebang sikit pasai pasu2 bunga yg sy sayangi. Mesti pelikkan knp sy panggil pasu bunga, hahaha sebabnya sy lah bunga, depa lah pasu, so x dpt dipisahkn, hihihi. Yang selalu ade dgn sy time susah & senang.

Nin dye pasu bunga yg pertama, my sayang Adda & nama glamm dye Adaw. Haha dye x suka sy panggil dye Adaw, maklumlahh jatuh market la nnti, hehe. Ni Amoi marii.. dye dgn bakal husbnd dye mmg sepet! heheh, klu baby dorg nnti kompem mata x nmpak. hehe. Jangan marah syg! ;) Tp seyesly dye sgt lawa n baik hati, plus dgn garang dye. Even dye garang. Hatinya baik wooo. Dye da nk kawen, so tu dye practise jd mak yg berjaya. Dye la terbaikk yg sy pnh ada di dunia ni. Tak penah jemu dgn sy n sentiasa beralah dgn sy. hehe. that's y i love her too much. hehehe.. ;)


Nin dye pasu bunga sy yg kedua, Yani & nama glamm dye Juliana banos. Sebab muka dye mcm Juliana Banos. Klu dye baca ni, kompem kembang semangkuk, alamat kena bli seluar jean baru la gamaknya. hehehe. Ni lah bestfriend sy dri kecik sampailah besa la ni. heheh. Masing2 sedang motif nak cari pasangan hidup. Almaklumlahh sunyi katakan. hehehe. Dye ni mmg baik hati, garang (macam Adaw) hehehe. kwn2 baik sy mmg garang. tp hati suci beb. hehe. lawa n manis orangnye. biase la, kacuk thai. heheh. kompem la lawa kan. hehhe. i love her too much la..heheh :) syg ko nok!


Nin dye pasu bunga sy yg ketiga. Yuyu Ayu & nama glamm dye Ayu ! hehehe. Orangnya secantik namanya 'Ayu' mata memandang, Awwwwww. hehehe. Anak jati johor! hihi.Ni la bestfriend sy yg kenal secara x sengaja. Alaaa. truu ex bf yg mcm palat. heheh. Dye ex gf kwn kpd ex sy. hehe. so kiteorg kenal la dri situ. Masing2 jodoh x pnjang, so putus di tgh jalan. After that, kami akrab sbg kwn sehati sejiwa. hehee. Susah & senang sama2. sbb derita yg kami rasa adalah sama n saling memerlukan sama lain. hehe. Dye mmg baik, lembut n manje, itu yg paling penting. Hehe. x penah jemu dgn kerenah sy olwez support sy. hehe sbb tu sygdye sgt2. hehe. syg kamu cyg. hehe. ;)


Hahaha, nilah passu bunga yg setia ade bersama bunganya. hehe sayalah. eheheh. Tanpa mereka, x bermaknalah hidup sy. Oh myy! hihih.. Syg dorg sgt2.. Ehh jiwang la plak. hehehe ... Ape2 pon.. U olls mmg terbaikk & terindah dlm idup sy. hehe ;) Rela hilang 'bf' dari hilang korang! noted! hehe 'Hati berbunga riang..' Euwww! HAHAHA! Adehhh penat da.. babai.. ;)



Love Eja & Adaw !

Love Eja & Yani !

Love Eja & Yuyu !


Much Love -Shizuka Larling & S.L

Misteri Jodoh

Jodoh pertemuan di tangan tuhan. itulah yang selalu kita dengar. disini saya mau kongsi sedikit cerita tentang jodoh yang sangat bagus dan menarik untuk di kongsi bersama.

Mungkin sesuatu yang kelihatan sederhana pada pandangan mata, tetapi sangat cantik bila dipandang dengan mata hati.

“Jodoh seperti rezeki, ia telah ditentukan. Namun, kita tidak tahu apa yang telah ditentukan oleh Allah. Dengan berpegang pada hakikat itu kita diperintahkan-Nya agar berusaha” –genta rasa.

maksudnya, untuk mendapat jodoh yang baik, kita juga perlu berusaha. dengan usaha insyaAllah dipermudahkan jalan kita.

“Carilah jodoh yang baik, carilah rezeki yang baik dengan jalan yang baik juga. Siapa jodoh kita? Berapa banyak rezeki kita? Dan bila? Itu bukan kerja kita. Itu ketentuan Allah. Milik kita hanya usaha. Jadi, berusahalah dengan baik, Allah pasti tidak akan mengecewakan kita. Wajib menerima takdir tidak menolak kewajiban untuk mentadbir.” –genta rasa.

kita wajib mentadbir dan takdir nya dari Allah jua.

“Apabila seorang wanita telah kita nikahi dengan sah, dialah wanita yang diamanahkan oleh Allah untuk kita bimbing dan pimpin menuju syurga. Nasib kita dunia dan akhirat sangat berkait rapat dengannya. Dia adalah jodoh yang ditakdirkan buat kita. Dialah wanita yang pasrah dan menyerah kepada kita atas nama Allah. Pada waktu itu, bagaimanapun keadaan wajahnya, siapa pun dia, sudah menjadi soal kedua.” -genta rasa.

isteri/suami dan anak anak amanah dan ujian Allah buat kita.

Cantik Itu Relatif dan Subjektif

“Cantik itu relatif dan sangat subjektif. Beauty is in the eye of the beholder, bukankah begitu? Cita rasa manusia tentang kecantikan tidak sama. Malah ia juga berubah-ubah mengikut masa, usia dan keadaan. Tetapi yang baik itu mutlak dan lebih kekal sifatnya

“Semua yang datang daripada Allah ada kebaikannya. Namun ingat, Allah lebih tahu apa yang baik untuk kita berbanding kita sendiri. Sesiapa yang tekad menjadi hamba Allah dan khalifah, pasti tidak akan dikecewakan-Nya. Orang yang baik berhak mendapat yang baik, bukan begitu?”

“Kecantikan seorang wanita tidak sama tafsirannya. Orang budiman dan beriman, menilai kecantikan kepada budi dan akhlak. Pemuja hedonisme dan materialisme hanya fokus kepada kecantikan wajah dan daya tarikan seksual.”- genta rasa.

Wasilah Memilih Jodoh

“Kalau hati kita indah, kita akan sentiasa melihat keindahan. Sebaliknya kalau hati rosak, keindahan tidak akan ketara, sekalipun sudah tampak di depan mata. Atau kita mungkin akan mudah bosan dengan apa yang ada lalu mula mencari lagi. Percayalah, orang yang rosak hatinya akan menjadi pemburu kecantikan yang fatamorgana!”

“Pilihlah jodoh dengan dua cara. Pertama, jadilah orang yang baik. Insya-Allah, kita akan mendapat jodoh yang baik. Kedua, ikutlah pilihan orang yang baik. Orang yang baik akan memilih yang baik untuk jadi pasangan hidup kita.”- genta rasa.

Jadi Orang Baik dan Pilihan Orang Baik

“Bukan mudah hendak menjadi orang yang baik. Ia satu proses yang panjang dan sukar menentukan apakah kita sudah jadi orang yang baik atau belum.”

“jika kita berusaha menjadi orang yang baik, insya-Allah, Allah akan kurniakan kita jodoh yang baik melalui pilihan orang baik. Ataupun kita berusaha menjadi orang yang baik sambil mencari orang yang baik sebagai jodoh, dan nanti pilihan kita itu direstui oleh orang yang baik!”-genta rasa.

Jodoh Urusan Allah

“Jodoh itu urusan Allah. Sudah dicatat sejak azali lagi. Tetapi prinsipnya tetap satu dan satu itulah yang wajib kita fahami. Orang yang baik berhak mendapat jodoh yang baik. Cuma sekali-sekala sahaja Allah menguji orang yang baik mendapat pasangan hidup yang jahat seperti Nabi Lut mendapat isteri yang jahat dan Asiyah yang bersuamikan Firaun laknatullah.” –genta rasa.

“Jika takdirnya pahit untuk kita, terimalah sebagai ubat. Katalah, kita sudah berusaha menjadi orang yang baik dan kita telah pun bernikah dengan pilihan orang yang baik, tetapi jika takdirnya pasangan kita bermasalah… bersabarlah. Katakan pada diri bahawa itulah jalan yang ditentukan oleh Allah untuk kita mendapat syurga. Maka rebutlah pahala sabar dan redha seperti Nabi Lut dan Nabi Ayyub atau kesabaran seorang isteri bernama Siti Asiah.” –genta rasa.

Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.

“Yang penting bukan siapa isterimu semasa kau nikahinya, tetapi siapa dia setelah menikah denganmu. Jadi, janji Allah tentang lelaki yang baik untuk wanita yang baik bukan hanya berlaku pada awal pernikahan, tetapi di pertengahannya, penghujungnya malah sepanjang jalan menuju syurga!”


SubhanaAllah.



Love S.L